سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
................................................................. رییس‌مجلس: اقتصاد دولتی از عدالت به‌دور است - حسابدار


حسابدار


سال 1395((سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل ))

رییس‌مجلس: اقتصاد دولتی از عدالت به‌دور است

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گردشگری_ رییس مجلس شورای اسلامی در همایش نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، تورمی شدن و رانتی شدن اقتصاد را از مهمترین معایب اقتصاد دولتی دانست.
علی لاریجانی در این همایش که صبح امروز، اول تیرماه سال‌جاری، در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت:« اصل 44 قانون اساسی، مسئله‌ای مهم است که سیاست‌‌های آن توسط مقام‌معظم رهبری ابلاغ شده است و سخنان رئیس‌جمهور نیز تاکیدی بر اجرای آن است. اما اجرای این سیاست‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی است تا ذهن نخبگان جامعه به سمت آن هدایت شود.»

لاریجانی؛ دولتی شدن اقتصاد را در اصل 44 مشکل‌ساز دانست و گفت:« اصل 44 قانون اساسی نوعی حیطه‌بندی برای بخش دولتی و خصوصی و تعاونی بود که درنتیجه آن بخش دولتی فربه شد. در این زمینه هم خود قانون اشکال داشت و هم تلقی از آن دچار اشکال بوده است.»
رییس مجلس در ادامه افزود:« دولت جایگزین ملت در مدیریت اقتصاد شده که این جایگزینی با تفکر اسلامی همراه نیست.»
وی؛ تفکر اقتصادی اسلام را عدالت محور، مسابقه در خیرات و رقابت برای شکوفایی دانست.
وی در ادامه گفت:« اختصاص حدود دوسوم بودجه کشور به بنگاه‌های اقتصادی دولت نشان می‌دهد که پا را به اشتباه گذاشته‌ایم و از روح اعتقاد اسلامی خارج شده‌ایم.»
وی اقتصاد دولتی را دارای معایب زیادی دانست و گفت:« تورمی شدن و رانتی شدن اقتصاد از مهمترین معایب اقتصاد دولتی است که عدالت را ازبین می‌برد.»
لاریجانی در ادامه افزود:  «برخلاف برخی‌ که در اوایل انقلاب فکر می‌کردند که اقتصادی شدن عدالت ایجاد عدالت است، باید مدیریت اقتصاد را به مردم سپرد تا عدالت به‌وجود آید.»
وی روند اقتصادی ایران را اشتباه دانست و گفت:« همین که بعداز انقلاب تورم اقتصاد دو رقمی بوده است نشان می‌دهد که از عدالت دور بوده‌ایم.»
وی عواملی را که باعث به‌وجود آمدن اقتصاد دولتی در ایران شد را به دو دسته تقسیم کرد و گفت:« پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجم عظیم سرمایه‌های به‌جا مانده امکان واگذاری را سخت می‌کرد. ازسوی دیگر فکر غالب و مسلط جامعه در آن‌ زمان بر خلاف خصوصی‌سازی بود و به سمت دولتی شدن اقتصاد بود. طوفان‌هایی فکری ایجاد شده بود که تصور می‌شد این کار به عدالت نزدیک است.»
لاریجانی در ادامه افزود:« تشخص مردم در اقتصاد، صاحب حرفه شدن آن‌ها و یافتن میدانی برای رقابت، باید اصل مهم اقتصاد کشور باشد.»
وی ثروتمند بودن را عملی قبیح ندانست و گفت:« برخی اوقات تصور می‌شود که داشتن ثروت قبیح است، درحالی ثروت داشتن امر بسیار حسنه‌ای است. اصل اساسی این است که چگونه از این ثروت استفاده شود.»
لاریجانی با تاکید بر اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی از اصل 44 از جانب مقام معظم رهبری در سال 77 یک نقطه عطف در اقتصاد کشور بود که شرایط را تغییر می‌داد، افزود:« یکی از بندهای مهم این سیاست‌های کلی جلوگیری از توسعه بخش‌های دولتی و بزرگ شدن آن است اما متاسفانه این روند به خوبی طی نشده است.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:« ‌با انبساطی که در تعاونی به وجود آمد گشایشی در این بخش حاصل شد که بتواند دورنمای 25 درصدی از وزن اقتصاد کشور را تحمل کند، اما در این جهت نیز همچنان عقب هستیم.»
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت هرچقدر بتواند خود را لاغر کند و چابک شود به نفع کشور است تا اینکه فربه و ثمین شود، افزود:« یکی دیگر از نکات مهم در سیاست‌های اصل 44 توسعه سرمایه‌ انسانی و وارد شدن و تخصص پیدا کردن مردم است که در توسعه نقش به سزایی دارند.»
لاریجانی همچنین با اشاره به موضوع واگذاری 80 درصد از سهام شرکت‌های دولتی براساس اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت:« مکانیزم درنظر گرفته شده برای این واگذاری نیز از طریق بورس است که مکانیزم خوب و شفافی است.»
لاریجانی از بین رفتن انحصارات دولتی را موجب از بین رفتن بسیاری از فسادها عنوان کرد و گفت:« از بین بردن انحصارات امری است که کاملا متصلبانه باید با آن پایبند باشیم، البته انحصارات به انحاء مختلف پوشیده و یا آشکار وجود دارد که این بیماری باید رفع شود.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسیدن به چشم‌انداز 20 ساله جز با ایجاد فضای رقابتی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد:« دولت باید مردم را هدایت کند نه اینکه در تولید با مردم رقابت داشته باشند.»
وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم روح کلی سیاست‌های اصل 44 را درک کنیم تا در چرخه اجرا و نظارت‌ها این روح لگدمال نشود، تصریح کرد:« اصل کلی در این میان آن است که اراده ملی برای اجرای آن وجود داشته باشد و همه بخش‌های کشور بداند این سیاست‌ها نقشه راه توسعه کشور است که بایستی به آن پایبند باشند.»
لاریجانی با اشاره به اینکه در اجرای سیاست‌های اصل 44 آزادسازی نباید خود هدف باشد افزود:« آزادسازی وسیله‌ای برای تحقق یک فکر است که باید به ایجاد فضای رقابتی کمک کند لذا خروج این منابع در جهت هزینه‌های جاری، عمرانی و .. مخالف روح این سیاست‌ها است.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:« روح این سیاست‌ها صدقه‌پروری نیست، بلکه نوعی توانمندسازی و به میدان آوردن مردم است.»
وی با تاکید بر اینکه روش اجرای سیاست‌های اصل 44 بایستی برای مردم کاملا شفاف بوده و به رقابت واقعی و نه تصنعی دامن زده شود، گفت:« در این میان شرایط فرهنگی کشور نیز بایستی موید این حرکت باشد به نحوی که فرهنگ سهامداری، سودآوری و مسابقه در تولید باید مورد توجه بخش‌های مختلف کشور واقع شود.»
لاریجانی، احترام به حقوق مالکیت، اصلاح رابطه دولت و بازار و پرهیز از دخالت‌های غیرموجه در بازار را امری بسیار مهم در اجرای سیاست‌های اصل 44 عنوان کرد و گفت:« در این میان مبارزه با انحصار و ایجاد فضای قابل محاسبه برای سرمایه‌گذاری نیز بسیار ضروری است چراکه غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن سرمایه‌گذاری، سرمایه‌دار را به این امر ترغیب می‌کند که سرمایه خود را در جایی قرار دهد که زودتر بتواند نتیجه آن را ببیند چراکه عدم ثبات پیش‌بینی آینده را برای آنها سخت می‌کند.»
وی با بیان اینکه برای تحقق این سیاست‌ها باید همه قوا نقش‌آفرین باشند، تصریح کرد:« ‌قوه قضاییه بایستی امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم کرده، قوه مقننه قوانین موجود را شفاف و ساده و اصلاح و قوانین جدیدی را فراهم کند و در این بین قوه مجریه نیز به خوبی این قوانین را به اجرا درآورد.»
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در اجرای این سیاست‌ها سیستم نظارتی نیز باید به خوبی فعالیت کند، خاطرنشان کرد:« بایستی سیستم‌های نظارتی با سطح‌بندی و حیطه‌بندی وارد شود؛ چراکه اگر همه کس بر همه چیز نظارت کند در کار اختلال بوجود می‌آید و شلوغ کردن شهر با نظارت سرگیجه اجرایی ایجاد می‌کند.»
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه سطح در بعد نظارت قابل پیش‌بینی است تصریح کرد:« این سه سطح عبارتند از سطح عالی که جایگاه مجمع تشخیص است، سطح کارشناسی میانی که بازرسی کل کشور، اصل نود و کمیسیون‌ها و دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری و غیره در آن مدخلیت دارند و درنهایت سطح نظارت‌های خرد که هم کمیسیون اصل 90 مجلس و هم سازمان بازرسی و غیره می‌توانند در آن دخالت کنند.»
وی با تاکید بر اینکه در دو سطح کارشناسی میانی و نظارت‌های خرد، تفکیک دقیق صورت نگرفته و کارهای موازی درحال انجام است، اظهار داشت:« مکانیزم‌های نظارتی باید به نحوی باشد که در کار دستگاه‌های اجرایی اخلال ایجاد نشود، ضمن اینکه نظارت‌ها باید صبغه پیشگیرانه داشته باشد و نه مچ‌گیری.»
لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر دستگاه واحدی برای اجرای سیاست‌ها در نظر گرفته شود که تخصصی و مورد اعتماد قوا باشد بسیار بهتر است، افزود:« این امر سیستم نظارتی را بسیار راحت‌تر می‌کند؛ چراکه در کل بایستی تلاشمان این باشد که فضای اجرایی کشور از فضای ملتهب که به هیچ وجه مناسب سرمایه‌گذاری نیست دور شود و از این روی ایجاد فضایی آرام، ‌منطقی و قابل مقایسه که مردم در پناه آن احساس راحتی کنند، فوق‌العاده ضروری است.»
لاریجانی درپایان سخنان خود گفت:« افشاگری‌ کردن در هنگام رسیدن به یک مساله، بعضاً اخلال ایجاد می‌کند.»

   + مهدی زاده - ٦:٢٥ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢ تیر ۱۳۸٧