سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
................................................................. متن کامل لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی - حسابدار


حسابدار


سال 1395((سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل ))

متن کامل لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی

 طبق لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی، دبیر خانه صندوق در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور می‌باشد و حداقل معادل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) به هر صورت به این صندوق واریز می‌شود.

در این لایحه تأکید شده است که کلیه تعهدات و موجودی حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی منتقل خواهد شد


 لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی روز گذشته از سوی دولت به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بر اساس این لایحه، هیئت امنای این صندوق متشکل از 11 نفر است که ریاست آن را رئیس‌جمهور بر عهده دارد.
متن کامل لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

مقدمه توجیهی
به استناد بند 22 سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری، لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود:

"لایحه اساسنامه صندوق توسعه ملی "
ماده 1- به منظور تبدیل دریافت‌های ناشی از صادرات نفت به منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی، صندوق توسعه ملی که در این قانون به اختصار صندوق نامیده می‌شود به صورت مؤسسه عمومی غیر دولتی تشکیل می‌شود.
ماده 2- هیئت امنای صندوق، اختیارات لازم برای اداره صندوق و اجرای وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های موضوع این قانون و نیز تصویب دستور العمل‌های مربوط را دارا می‌باشد و ترکیب آن به شرح زیر است:
1- رئیس‌جمهور (رئیس هیئت امنا)
2- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (دبیر هیئت امنا)
3- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
4- وزیر نفت
5- وزیر امور اقتصادی و دارایی
6- چهار نفر صاحب نظر به انتخاب رئیس‌جمهور
7- دو نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر
تبصره 1- دبیر خانه صندوق در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور می‌باشد و مصوبات توسط دبیر خانه صندوق (معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور) ابلاغ شده و لازم‌الاجرا می‌باشد.
تبصره 2- تخفیف، تقسیط، امهال، جریمه و سایر شرایط تسهیلات، حمایت‌ها، تضمین‌ها، مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، کمک‌ها و قراردادهای موضوع این قانون منوط به تصویب هیئت امنا خواهد بود.
ماده 3- منابع صندوق به شرح زیر است:
1- حداقل معادل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام و میعانات گازی) به هر صورت و درآمد دولت از صادرات فرآوردهای نفتی و خالص صادرات گاز،
2- وصولی‌های ناشی از بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی و صندوق،
3- منابع حاصل از بازارهای پولی و مالی داخلی، خارجی و بین‌المللی،
4- منابع حاصل از فعالیت عملیاتی صندوق طی سال مالی،
5- کمک‌ها و هدایا.
ماده 4- مصارف صندوق به شرح زیر است:
1- هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای صندوق،
2- اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیر دولتی برای سرمایه‌گذاری زاینده اقتصادی در داخل و خارج از کشور با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب از طریق اعطای عاملیت به بانک‌های تخصصی، توسعه‌ای و تجاری حسب مورد،
3- تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق اعطای تسهیلات مشترک سندیکایی با بانک‌های عامل تخصصی، تجاری و توسعه‌ای،
4- اعطای کمک‌های فنی و اعتباری شامل پرداخت یارانه سوخت و کارمزد، تسهیلات در قالب وجوه اداره شده و کمک‌های بلاعوض به بخش غیر دولتی،
5- اعطای اعتبارات صادراتی به شرکت‌های ایرانی به منظور تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌هایی که پیمانکاران و سازندگان داخلی در مناقصه‌های بین‌المللی، داخلی و خارجی برنده می‌شوند از طریق منابع خود یا تسهیلات سندیکایی،
6- اعطای ضمانت‌های شرکت‌ در مناقصه، تضمین انجام تعهدات و تضمین پیش پرداخت قرارداد برای شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی دارای گواهینامه تشخیص صلاحیت موضوع ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب 1351- در مناقصه‌های بین‌المللی (داخل و خارج از کشور) و اعطای اعتبار خریدار به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور،
7- سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و پولی داخلی و خارجی از جمله مشارکت در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خارجی یا ایجاد مؤسسات اعتباری و بانک‌های مشترک ایرانی - خارجی،
8- سپرده‌گذاری در بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی با هدف ارتقای قدرت وام‌دهی آنها یا بانک‌های خارجی برای برقراری خطوط اعتباری خارجی به منظور تأمین مالی طر‌ح‌ها و پروژه‌ها،
9- اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی به منظور جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران،
10- اعطای تسهیلات از طریق بانک‌ها یا مؤسسات واسطه به طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای،
11- سرمایه گذاری در طرح‌های عمرانی انتفاعی و زاینده اقتصادی توسط دولت از جمله طرح‌هایی که منجر به کاهش هزینه بالاسری فعالیت‌های اقتصادی بخش غیردولتی می‌گردد،
12- تأمین کسری بودجه عمومی دولت معادل کاهش منابع ارزی حاصل از صادرات نفت نسبت به ارقام پیش‌بینی شده در قوانین بودجه سنواتی از طریق اعطای تسهیلات بلند مدت به دولت،
13- تأمین نیازهای ارزی احتیاطی کشور در شرایط ویژه با تصویب شورای عالی امنیت ملی به صورت تسهیلات بلند مدت به دولت.
تبصره- اجرای تعهدات حساب ذخیره ارزی و نیز مصوبات باقیمانده هیئت امنای حساب مذکور پس از تصویب هیئت امنای صندوق امکان‌پذیر است.
ماده 5- سهم صندوق از منابع موضوع جزء (1) ماده (3) ماهانه توسط دبیر خانه تعیین و از بانکی مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌گردد و در پایان سال مالی با توجه به قطعی شدن منابع یاد شده قابل تسویه می‌باشد.
ماده 6- منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی پس از کسر سهم صندوق و مصارف ارزی قوانین بودجه سنواتی به حساب ذخیره ارزی موضوع ماده (60) قانون برنامه سوم توسعه برای تأمین اهداف زیر واریز می‌شود:
1- تأمین کسری بودجه عمومی دولت ناشی از کاهش منابع ارزی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ارقام پیش‌بینی شده در قوانین بودجه سنواتی،
2- تأمین نیازهای ارزی احتیاطی کشور در شرایط ویژه با تصویب شورای عالی امنیت ملی،
3- تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های انتفاعی دولت با تصویب مجلس شورای اسلامی،
4- تأمین منابع مالی برای اجرای قانون برنامه‌های پنجساله و بودجه‌های سنواتی.
تبصره - مانده حساب ذخیره ارزی با تصویب هیئت امنا در پایان هر سال مالی قابل انتقال به صندوق نیز می‌باشد.

   + مهدی زاده - ۱۱:٥۳ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٩ خرداد ۱۳۸٩