سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
................................................................. بررسی مبانی ملاحظات ومحورهای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مرکز پژوهشهای مجلس - حسابدار


حسابدار


سال 1395((سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل ))

بررسی مبانی ملاحظات ومحورهای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مرکز پژوهشهای مجلس

مبانی، ملاحظات و محورهای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مرکز پژوهشهای مجلس بررسی شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در پاسخ به درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن بررسی مبانی ، ملاحظات و محورهای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرد: شواهد تجربی نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، پرداخت همگانی و غیرهدفمند یارانه‌ها، نه تنها در ارتقای درآمد و رفاه اقشار آسیب‌پذیر اثری ندارد، بلکه منافع آن، بیشتر نصیب گروه‌های بالای درآمدی می‌شود و این امر به ویژه در خصوص حامل‌های انرژی که میزان بهره‌مندی افراد از یارانه با مصرف ارتباط مستقیم دارد، مشهود است.
بنابراین چنانچه پرداخت هزینه از سوی دولت به صورت یارانه، با اهداف مورد نظر در تعارض باشد، به هیچ وجه قابل توجیه نیست و لذا هدفمند کردن یارانه‌ها ضرورتی امکان‌ناپذیر است.
مرکز پژوهشها با اشاره به این که در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها نیز، شیوه و نحوه پرداخت یارانه‌ها بسیار حائز اهمیت است، افزود: در ایران و بیشتر کشورهای در حال توسعه ، پرداخت یارانه به صورت عام و فراگیر بوده و بین عموم خانوارها توزیع می‌شود که این امر موجب اختلال در اهداف حمایتی یارانه‌ها شده است، زیرا میزان بهره‌مندی خانوارهای فقیر در مجموع از برنامه‌های حمایتی دولت‌ها کم بوده و بالعکس به دلیل قدرت خرید بیشتر خانوارهای ثروتمند، میزان انتفاع آنها از یارانه‌ها تاکنون بیش از نیازمندان بوده است.
مرکز پژوهشها اضافه کرد: در مجموع ، نتایج بررسی به عمل آمده نشان می‌دهد که دولت در راستای اصلاح نظام یارانه‌ها در کشور باید ضمن در نظر گرفتن ملاحظات مالی ، با تهیه ابزارهای مناسب تامین اجتماعی و حمایت سیاسی مبادرت به اصلاح سیستم پرداخت یارانه‌ها کند و در این زمینه استفاده از تجربه کشورهای موفق بسیار مهم است.
همچنین انتخاب زمان‌بندی مناسب کاهش یارانه‌ها ، بهبود هدفمندی و استفاده مناسب‌تر از سیاست‌های مکمل و پس‌اندازهای ایجاد شده در اثر کاهش یارانه‌ها در بخش‌هایی که با بیشترین آسیب‌پذیری مواجه هستند، می‌تواند در موفقیت برنامه اصلاح قیمت‌ها بسیار موثر باشد. بنابراین در این زمینه اجرای برنامه زمانبندی شفاف که بتواند توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد، لازم و ضروری است. به علاوه برای اجتناب از تورم ناشی از اصلاح یکباره قیمت کالاهای یارانه‌ای نیز بهتر است دولت با اجرای یک برنامه زمانی 3 الی 5 ساله (بسته به نوع استفاده آن در حوزه‌های مصرف یا تولید) و در یک فرایند تدریجی درصدد کاهش یارانه‌ها و افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای برآید.نسخه کامل این گزارش پژوهشی در نشانی www. Majlis.ir موجود است.


_

متن کامل گزارش

   + مهدی زاده - ٧:٢٠ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸٧